گزارش عملکرد شهرداری قسمت پنجم
ساعت ۱:٠٩ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٤/٦/٦ : توسط : دکترغلامعلی خمر

کارگاه نرده های بتنی

با توجه به کمی منابع مالی ؛ امکان گرفتن پیمانکار برای زیباسازی شهر وجود نداشت و بنابر پیشنهاد اینجانب با عنایت به نیروی انسانی زیادی که به طور غیر عادی جذب شهرداری شده بودند کارگاهی به عنوان کارگاه طراحی و ساخت نرده های بتنی هم در واحد کارگاهی شهرداری راه اندازی شد. این کارگاه به لحاظ صرفه جویی و هم ایجاد کار برای نیروهای مازاد بسیار مفید بود . یکی از مکانهایی که مورد بازدید همه روزه اینجانب قرار میگرفت همین کارگاه بود.آموزش نیروی انسانی توسط مشاور  زیباسازی تحولی اساسی و ساختاری در شهرداری پدیدآورد.

این کارگاه ضمن خود کفایی شهرداری در تولید انواع واقسام نرده های بتنی و آلاچیق با طرح چوب و سایر طرح ها  نقش مهمی در زیبا سازی پارکها و میادین و بلوارهای سطح شهر دارد و تاثیر بسزایی در کاهش هزینه های عمرانی وغیره دارد.

این طرح ها در اشکال مختلف مانند  گل لاله ، توتن ( قایق محلی سیستان ) ...

شایان ذکر است که این امر در سنوات گذشته  توسط پیمانکاران انجام می شده و هرآلاچیق در زمان قبل توسط پیمانکاران با هزینه ای بالغ بر 5 میلیون تومان ساخته می شده اما در حال حاضر توسط خود پرسنل این کار با مبلغ اندک 500 هزار تومان ساخته وتولید میشود   این درحالی است که شهرداری میتواند علاوه بر استفاده از این ابزار در سطح شهر به شهرداری های مجاور و حتی داخل استان نیز فروخته شود که خود می تواند  یک منبع درآمدی بر این شهردار ی باشد.

 ضمنا از این نرده ها به طول 3 کیلومتر  در بلوار میرحسینی اجرا شد  که اگر این کار توسط پیمان کاران انجام می شد شهرداری هزینه های بسیار زیادی را متحمل می شد این درحالی است که با مبلغ بسیار اندکی  و در زمان بسیار کوتاه اجرا  شد.  اگر وضعیت مالی شهرداری خوب بود و در تامین حداقلهای مصالح مورد نیاز دچار اخلال و کمبود نمی شدیم؛ چهره شهر در بازه زمانی کوتاه تغییرات شگرفی می کرد. 

 

 تاسیس واحد زیباسازی شهرداری هم از دیگر واحدهای دوران تصدی گری اینجانب بود. نمای شهری زابل متاسفانه از بدترین چشم اندازهای شهری در ایران است که بدلیل عدم توجیه اقتصادی در بخش مسکن شهر زابل از اهمیت پایینی برخوردار بوده و کمترین توجهی به آن شنده است. با تشکیل تیمی اعم از رنگ آمیز و هنرمند در داخل شهرداری و دانشگاه ؛ اقداماتی در رنگ امیزی دیوارها و میادین شهری شروع که با توجه به استقبال مردم به کار سرعت بخشیده شد. از آنجایی که بیشترین هزینه در رنگ آمیزی متوجه نیروی انسانی ماهر است بنابر این برای شهرداری هزینه چندانی نداشت مزید بر آن هم حمایت سازمانها و دوایر دولتی نیز در این راستا کمک نمود تا شهرداری هزینه ای بسیار ناچیز آنهم فقط  برای خرید مقداری رنگ بپردازد.همکاری سازمانها و ادارات شهر زابل قابل تحسین بود ؛ جهاد کشاورزی ، سپاه پاسداران ، شرکت نفت و حتی آموزش و پرورش  و... هزینه تمامی رنگهای سطح شهر را پرداختند.

بی برنامه بودن و پراکنده کارکردن شهرداریها معضلی است که اکثر شهرداران ایران با آن دست به گریبان اند. شهرهای موفق در دنیا شهرهایی اند که برای سالهای آینده و بعیدشان برنامه دارند وهدفمند حرکت میکنند. تصمیم گرفتیم برنامه ای را برای سالهای آتی شهرداری بنویسیم.

نگارش و تالیف سندهای چشم انداز اصولا هزینه های چند صد میلیونی برای شهرداری ایجاد میکند . از آنجایی که از تیم دانشجویی و کارشناسی ارشد بهره می بردم جهت تنظیم و   تدوین اولین سند چشم انداز استان سیستان و بلوچستان اقدام  کنم و موفق شدم در مورخه 18/3/93 اولین سند چشم انداز شهرداری زابل در افق 1404 با رویکرد مشارکت محوری مردمی جهت کارشناسی و تایید و تصویب نهایی در جلسه رسمی تقدیم شورای محترم شهر کنم که لازم  بذکر می باشد که تهیه و تدوین سند مزکور با همت و تلاش بی وقفه اساتید ، مدیران ومشاوران و استفاده از نظرات شهروندان در جلسات متعدد در سطح شهر به مدت 6 ماه صورت پذیرفته و نه تنها اولین سند در سطح استان می باشد بلکه با توجه به  تاکید خاص بر جایگاه مشارکت مردمی و علمی دانشگاه از سندهای منحصر بفرد ایران  می باشد

از اهداف سند چشم انداز

برنامه محور بودن و   تقسیم افق طرح بر اساس برنامه های مدون

  • برنامه کوتاه مدت  یا تثبیت محور         1394-1393        دو ساله
  • برنامه میان مدت یا  برنامه محور           تا 1395 چهارساله
  • برنامه بلند مدت یا بالنده محور تا 1404 پنج ساله

مزیت سند زابل نسبت به سایر سندهای چشم انداز

-مشارکت علمی ومردمی

  • کارگروه علمی ( دانشگاه ، نخبگان )
  • انتخابی و ارزیابی مردم از طریق پرسش نامه و مصاحبه

انعطاف پذیری و بازنگری سالانه با همکاری شهرداری و شوراء

واقع نگر بودن

کمک گرفتن از کلانشهرها

احیا  و راه اندازی عملیاتی سازمان پسماند : 

منطقه سیستان با توجه به گستردگی منطقه ای در سطح خودش میتواند یکی از سازمانهای گسترده در جهت دفع زباله شهری ،صنعتی ، و بهداشتی منطقه و تولید کمپوست به جهت استفاده در سطح خاک فقیر منطقه باشد که سازمان پسماند سیستان با اهداف بلند خود     می تواند راهگشای یکی از مشکلات منطقه باشد.

اولین گام و بزرگترین گام ایجاد و احداث  سایت پسماند بود .

متاسفانه سازمان پسماند بدلایلی از جمله  کمبود بودجه؛ امکانات و نیروی انسانی متخصص در رکود به سر می برد و نیاز به تزریق نیرو و امکانات بود که از فشارهای کاری بر مدیر عامل کاسته شود. در این راستا  اعزام چند نیروی کارشناس و کارشناس ارشد  به صورت موقت جهت کمک فکری به این سازمان بود خانم میرشکار (کارشناس ارشد)  آقایان آزادیخواه؛ نوری از آن جمله بودند.

این سایت اولین تعامل منطقه ای است  که باعث شده که بتوانیم  اشتغال زایی در آینده منطقه ایجاد کنیم   و بتوانیم با برنامه ریزی دقیق و ایجاد بستر های فرهنگی و اجتماعی مناسب در جهت بهبود شهری از طریق آموز