گزارش عملکرد شهرداری قسمت چهاردهم
ساعت ۱:٢٢ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٤/٦/٦ : توسط : دکترغلامعلی خمر

نکته دیگری که در انتها باید اشاره کنم تاکید بر عدالت محوری بودن فعالیتهای شهرداری بود یعنی فقط به بخش خاصی توجه و تاکید نشد بلکه فعالیتهای شهرداری در تمام بخش های شهر خاصه در نواحی کم برخوردار هم  انجام می شد.

خیابانهای شهید ژیانی ، خیابان زال و خیابان حافظ  که سالهای  زیادی در انتظار آسفالت بودند و وضعیت اسفباری داشتند در اولویت قرار گرفتند و با بضاعت اندک شهرداری آسفالت شد.

محلاتی بودند که حتی از سال 1385 هزینه مشارکت آسفالت را پرداخت کرده بودند اقدامی برایشان صورت نگرفته بود و هیچ امیدی  هم نداشتند در جدولی و براساس فیش واریزی در اولویت قرار گرفتند .

 لیست تنظیمی در اختیار مردم قرار گرفت تا اگر شهرداری تخطی کرد مورد برخورد و اعتراضشان قرار گیرد. هیچ ذی نفوذی حق نداشت خارج از نوبت ؛ دستور یا توصیه بهسازی یا آسفالت را بدهد.

در انتهای خیابان هیرمند 72  برای  تحقق عدالت شهری ؛شروع به احداث پارک محله ای کردیم که هروزه مورد بازدید اینجانب قرار می گرفت. شور و شوق فراوانی در اهالی محل شکل گرفته بود چرا که تا  کیلومترها   با   پارک شهر فاصله  داشتند و محروم از پارک محله ای بودند.

متاسفانه در بازدیدی که بعد از پایان دوران شهرداری ام از وضعیت پارک  داشتم  متوجه تعلیق و عدم اراده برای ساخت آن شدم.

اهالی محل خیلی مراجعه کردند و از این موضوع ناراحت بودند و من به تفاوت سلیقه شهرداران در ساخت شهر اشاره کردم و تقاضای صبر و دعا برایشان کردم.

   اصلاح و بهسازی میدان حسن آباد که به بوته فراموشی سپرده شده بود باعث خوشحالی مردم شده بود و حتی تعدادی از مردم منطقه به شهرداری مراجعه و پس از ملاقات با اینجانب عوارض شهری را با رضایت و خرسندی پرداخت کردند.

 

ورودی شهر زابل از طرف شمال یعنی جاده نهبندان- مشهد ؛ میدانی به نام قائمیه واقع شده بود که در مرز شهرستان نیمروز و شهرستان زابل قرار داشت همه کسانی که در سالهای گذشته به زابل آمدند شهادت میدهند که وضعیت اسفناکی داشت .

بعد از آوردن 200 کامیون خاک مرغوب تازه میدان هم سطح خیابان شد و پس از تامین آب و تعمیر برج نوری ؛ فضای سبز نسبتا مناسبی احداث شد.

همه این فعالیت ها ی شهرداری در طی یکسال در شرایطی رخ داد که کمترین تخصیص بودجه در طول عمر شهرداری به آن اختصاص یافت.

بیش از 3 ماه حساب شهرداری مسدود بود و تمامی درآمدهای شهرداری برداشت شده بود.

فکر کنم در تاریخ شهرداریهای جهان بی سابقه باشد که حساب آتش نشانی شهری مسدود شود و هیچ مدیر حکومتی گامی برای حل این معضل برندارد.قدرت برداشت پول برای خرید گازوئیل ماشینهای آتش نشانی را نداشتیم.

با اینحال شاهدیم که در آتش سوزی سایت شهر سوخته قبل از اینکه فرماندار شهرستان هامون خان پرندوار مطلع شود ماموران مجاهد آتش نشانی  شهرستان زابل با مدیریت خوب مهندس   میرحدی      آتش را مهار کردند.

 دو حادثه کم سابقه و بسیار خسارت بار برای شهرداری رخ داد  یعنی بارش برف کم سابقه  و طوفان شن که حجم زیادی از فضای سبز و وسائط نقلیه شهرداری را زمینگیر کرد.

اما جان کلام اینکه  

این همه گفتیم لیک اندر بسیچ.                            بی‌عنایات خدا هیچیم هیچ

دکتر غلامعلی خمر

عضو هیات علمی دانشگاه زابل و شهردار سابق شهر زابل

 


 
گزارش عملکرد شهرداری قسمت سیزدهم
ساعت ۱:٢۱ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٤/٦/٦ : توسط : دکترغلامعلی خمر

استفاده از هویت تاریخی و طبیعی در منطقه ( المان شهری )

سیستان دارای افتخارات و مشاهیر بزرگی است و آثار تاریخی باستانی فرهنگی و هنری و... فراوانی را در خود جای داده که می بایست از آنها به عنوان نشانه های شهری بهره بریم در شروع کار دو اثر تاریخی و طبیعی را طراحی و در حال ساخت آن هستیم .

بهره مندی از نشانه های شهری در راستای حفظ الگوهای حاکم بر فرهنگ شهر از طریق آموزش های شهروندی  منجربه  تقویت روح جمعی می شود. وجود این گونه نشانه ها شهری باعث شده که عناصر اصلی شهروندی چون  نظام (فرهنگی، اجتماعی، حقوقی، سیاسی)، حس هویت شهروندی و حس تعلق به شهر در تعامل (اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اخلاقی) شهروندان اثرگذار باشد، چنین آموزه هایی با رفتارهای اجتماعی، نوع دوستانه، جوانمردانه، اخلاقی، وظیفه شناسی،  هویت محور و... ارتباط تنگاتنگی دارد.

براساس یافته های علمی و نیاز منطقه  با توجه به عدم توجه به اهمیت   این نشانه ؛ یادمان و یادبود دریاچه هامون به عنوان بزرگترین دریاچه و پهناورترین پهنه آب شیرین برای پرورش آبزیان و احداث کوه خواجه در ضلع غربی پارک ملت طراحی  و بخشهایی از آن  هم اجرایی شد ولی  بدلایلی ... این طرح توجیه اقتصادی ٰ ٰ؛ سیاسی و ... نداشته است.

عقب افتاده ترین شهرهای دنیا  حداقل فضای دریاچه ای برای ایجاد شادابی  و آرامش ساکنانش دارد  اما اینجا ....

 اجرا اس باد در ضلع جنوبی فلکه رستم که با توجه به وزش بادهای 120 روزه و داشتن امتیاز اولین خواستگاه آس باد جهان به گفته محقق ( دکتر صداقت کیش ) کشور هلند تمبری را چاپ نموده که بر روی آن تاکید شده  که اس باد از سیستان به هلند رفته است با توجه به اهمیت این اثر باستانی بر آن شدیم تا  آس بادی را به صورت کاملا اجرایی و قابل انجام به عملیات و کارکرد مثبت جهت آرد کردن گندم و ...داشته باشد طراحی و اجرا کنیم

برای اینکه در چند نقطه از شهر با دستیابی بر تکنولوژی ساخت آس باد هایی را طراحی کنیم تا مردم بتوانند گندم را به رایگان و بدون اثرات زیست محیطی و بدون هزینه های جاری به روش سنتی آرد کنند احیاء کنیم .

البته در ساخت  و اجرای این سازه باستانی و بسیار مدرن آقایان مهندس محمد مهدی کیخا عضو هیات علمی گروه  مکانیک دانشگاه زابل و مهندس پودینه  مدیر عمران شهرداری نقش موثری داشتند و چندی پیش که معمار پیر و شاید آخرین بازمانده  سازندگان آسباد جهان برای دریافت حداقل مطالبات به شهرداری مراجعه کرده ؛ او را مورد شماتت قرار داده و گفته اند چوبهایت را بردار   و   ببر. لابد   اینهم توجیه  ندارد.


 
گزارش عملکرد شهرداری قسمت دوازدهم
ساعت ۱:٢٠ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٤/٦/٦ : توسط : دکترغلامعلی خمر

طوفانهای بی سابقه و بادهای 120 روزه معروف که از حد طبیعی گذشته بود و باعث تخریب شدید  درختان و فضای سبز شهرمان داشته و در نتیجه باعث حالت انزوال در بعضی نقاط فضای سبز شده است.

 

 

به ارث رسیدن مطالبات شهرداری که کمافی سابق همچنان مجبور به پرداخت آنها هستیم ، علت رکود کاریمان بیشتر به دلیل پرداخت آنها می باشد 


 
گزارش عملکرد شهرداری قسمت یازدهم
ساعت ۱:۱٩ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٤/٦/٦ : توسط : دکترغلامعلی خمر

بازنگری طرح جامع :

با توجه به اعتراضات و مغایرتهایی که در طرح جامع شهر وجود داشت و باعث سردرگمی و عدم صدور مجوز برای ساخت می گردد در اولین گام در دی ماه سال 92 در جلسه ای با حضور استاندار بحث و پیشنهاد بازنگری طرح و با مساعدت و همکاری و پیگیری جناب استاندار و مسکن و شهرسازی با پیشنهاد طرح جامع به مناقصه گذاشته شد

مهندسین شهر خانه مسعولیت بازنگری را بر عهده گرفتند و در این بازنگری کاربری ها اصلاح خواهند شد  ، عرض معابر منطقی می شوند ، مشکلات چندین و چند ساله پلاک 991 حل ، اراضی واقع در بلوار حیدر شهرکی ( رضوان نژاد ، دامن سبز )  به محدوده شهری اضافه خواهند شد و اجازه ساخت و ساز داده خواهد شد.

حریمهای شهری بازنگری می شوند و با دادن مجوز قانونی به این محدوده ها می تواند به افزایش درآمد شهرداری اضافه  می شود

طرح تفضیلی شهر زابل در مورخه 8/10/88 به شهرداری زابل ابلاغ شده و طی سالهای گذشته و به تدریج نواقص طرح فوق الذکر مشخص گردیده که مهمترین آنها عبارتند از :

  • وجود ابهامات  فراوان در ضوابط طرح تفضیلی
  • وجود مقایرت بین طرح تفضیلی و طرحهای موضوعی ( بافت فرسوده )
  • پیش بینی تعریض هایی با متراژ بالا در معابر اصلی شهر
  • عدم وجود بودجه و منابع مالی مکفی برای شهرداری جهت اجرای طرحهای مربوط به تملک و اجرای فضای سبز ، پارکینگ و غیره

با توجه به موارد فوق ودلایل دیگر شهرداری زابل مصمم گردید نسبت به پیگیری بازنگری طرح تفضیلی اقدام نماید که در همین راستا مکاتبات و جلسات فراوانی برگزار گردید که در نهایت اداره کل راه وشهرسازی پس از طی مراحل قانونی برگزاری مناقسه در مورخ 22/4/93 طرح بازنگری طرح تفضیلی شهر زابل را به مهندسان مشاور شهر خانه محول کرد .

مهندسان مشاور شرکتی است که دفتر اصلی آن در شهر اصفهان قرار دارد و دارای سیستم مدیریت کیفی می باشد . لازم به ذکر است شرکت مذکور در سال 1367و 1371 طرحهای جامع و تفضیلی شهر زابل را تهیه و به تصویب مراجع ذیصلاح رسانده است.

مسائل و مشکلاتی که در این مدت یکسال بروز کرد

-      بارش برف و برودت سرمای شدید که در نتیجه این شرایط بحرانی باعث آبگرفتگی و تخریب آسفالت شهر شد و این نیز باعث ایجاد رکود کاری در کار ما نشد .

 


 
گزارش عملکرد شهرداری قسمت دهم
ساعت ۱:۱۸ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٤/٦/٦ : توسط : دکترغلامعلی خمر

استفاده از آب پساب شهری برای افزایش آبیاری: 

استفاده از فاضلاب تصفیه شده شهری در بخش کشاورزی در مناطق خشک و نیمه خشکی که با کمبود آب روبرو هستند مهم می باشند از طرفی کاربرد فاضلاب شهری در فضای سبز و کشاورزی بسته به خصوصیات آن می تواند مفید یا زیان آور باشد بنابراین کیفیت فاضلاب با توجه به تاثیر آن بر خاک گیاه ،دام وانسان ارزیابی می شود .

لذا شهرداری زابل قصد داشت با استفاده از پساب شهری و آبیاری از فضای سبز خود هم از لحاظ تاثیر بر فضای سبز شهری خود و هم از لحاظ مقرون به صرفه بودن استفاده کند لذا با قید پارامترهایی مهم از لحاظ تاثیر بر گیاهان شامل

  • غلضت کل نمک    -EC خاک
  • نسبت به جذب سدیم   -یونهای سمی مانند : BR/CL/NA   -عناصر کمیاب و فلزات   -حذف پاتوژن

لذا با توجه به چنین مزایایی از پساب فاضلاب شهری  وظیفه دانستیم  تا نامه ای به استانداری سیستان وبلوچستان بزنیم و با قید نیاز به چنین فرایندی مراحل مکتوب آن را آغاز کنیم؛ باشد تا با پیگیریهای مکرر به نتیجه بالایی در این زمینه برسیم .

چاه نیمه :

ایجاد فضای سبز در حاشیه چاه نیمه ها بخصوص اراضی که در اختیار شهرداری زابل قرار دارد ضروری به نظر می رسد به لحاظ اینکه از چند جنبه می توان موضوع را مورد ارزیابی قرار داد.چاه نیمه شهرداری به عنوان اولین فضای سبز ایجاد شده در محور شمال قرار دارد که این باعث موقعیت استراتژی خوبی برای شهرداری زابل می باشد .

موضوع اول:ایجاد فضای سبز در حاشیه چاه نیمه ها که دسترسی به آن به آسانی امکان پذیر می باشدبه لحاظ جلوگیری از ورود خاک و گرد و غبار و زباله ها توسط باد جلوگیری نماید و هم توسعه فضای سبز در چاه نیمه ها و جنگل کاری در آن مکان ضمن کاهش اثرات باد به لحاظ زیست محیطی و نشاط اجتماعی نیز ضروری به نظر می رسد بطوریکه هر گاه در حاشیه چاه نیمه بخصوص محدوده در تصرف شهرداری فضای سبز ایده الی ایجاد شود شهروندان عزیز سیستانی در ایام خاص وروزهای معمولی با سفر به هاشیه چاه نیمه ها روزهای با نشاط و خوبی را سپری می نمایند بطوریکه این مسئله را مادر حال حاضر در سایت تفریهی تحقیقاتی دانشگاه زابل را مشاهده  می کنیم .

  

با توجه به جهت وزش باد و حمل ماسه های بادی چاله ها و ایجاد فضای سبز در محور شمالی چاه نیمه میتوانیم اولاً از ورود ماسه به داخل چاله ها جلوگیری کنیم و دوماً با ایجاد شرایت میکرو کلیمی از شدت تبخیر بکاهیم.  

استفاده از پتانسیل دانشگاه به عنوان قویترین دانشگاه منطقه

نیروی دانشجویی دانشگاه زابل با توجه به استفاده شهردار به عنوان یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه باعث شده که خود نقطه قوتی برای این موضوع باشد بتوانیم به عنوان .... قوی در بحث علمی و چه بحث اجرایی داشته باشیم و از توان و انرژی نیروی دانشجویی خود استفاده کنیم وبهرمند شویم.   و در پایان تفاهم نامه ای با دانشجویان ، دانشگاه هنر داشتیم که بتوانند در امر زیبا سازی شهرداری را حامی باشند

 


 
گزارش عملکرد شهرداری قسمت نهم
ساعت ۱:۱٦ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٤/٦/٦ : توسط : دکترغلامعلی خمر

افق های آینده :

پیگیری مطالبات یا کمک های حقی شهرداری:

سیستان سرزمینی با وسعت 7007 مایل دارای آب فرآوان ( که به علت  خشکسالی های متوالی حجم آب بسیار پایین آمده و دریاچه هامون خشک شده ) سیستانی که با تمام مظلومیت ها خود بر روی زانوی خود ایستاده و تمام بار مشکلات را بر دوش کشیده است  با این وجود چرا نباید زابل از حق ترانزیت ، حق عوارض سیمان سیستان و حق گمرک محروم باشیم و با وجود اینکه شهرهایی مانند بانه ، باکو و... از حق عوارض ورود  وسایل خارجی به داخل شهر گرفته شود اما در شهر زابل با وجود صادرات و واردات به این مرز عوارضی پرداخت نمی شود در صورتی که خود این به عنوان بازوی کمکی به این شهرداری است.

در این خصوص مکاتباتی با استانداری و مسئولین عالی رتبه انجام شده و امیدواریم با پیگیری های مستمر بتوانیم منابع درآمدی شهر را افزایش دهیم

 تبدیل واحدهای شهرداری به سازمان منطقه سیستان:

اهمیت سیستان در تاریخ و تمدن و فرهنگ ایران بر کسی پو شیده نیست و دارالولایه سیستان به دلیل موقعیت خواص و ویژه ای که داشته همواره مورد توجه اقوام مختلف بوده به طوری که  فرهنگ کن سرزمینمان برگ سبزی بر تاریخ پر افتخار کشور اسلامیمان رغم خورده خوشبختانه با تاسیس و و راه اندازی شهرداریهای منطقه در اولین گام با همکاری و تعاملی که صورت گرفته حرکتی بزرگ وماندگار با راه اندازی سازمان پسماند سیستان صورت گرفته که با جذب یکسری اعتبارات پروژه عمرانی احداث  سایت سازمان پسماند  در حال اجراء می باشد که محل دفن زباله آن مصقف در حال اجرا شدن می باش  حال با این حرکت شهرداری زابل قصد دارد با همت و تلاش شهرداری های منطقه که بحث اشتغالزایی و کسب درامد های پایدار هم در واقع یکی از اهداف شهرداری ها در این راستا می باشد که در مورد واحد آرامستان ، واحد فضای سبز و باشگاه شهرداری زابل با شهرداری های منطقه سیستان ( علی اکبر ، محمد آباد، زهک ، دوست محمد  و ادیمی ) جلسه تعامل و مثمر ثمری برگزار کرد تا گامی محکم برای شروع این کار داشته باشد  که این امر از سوی شهرداری های منطقه  با استقبال رو برو شد.

 

لذا با توجه به مشخصه جمعیت برای سازمان شدن اولین مشکل را با این تعامل پشت سر خواهیم گذاشت و مرحله بعدی را پیش زمینه آن قرار خواهیم داد.

هر چند در  فضای گورستان  شهر زابل اقداماتی   انجام گرفت همچون  ایجاد  فضای سبز حاشیه و اطراف گورستان   -ایجاد سایبان جهت نماز میت به مساحت 300 متر مربع  - ایجاد و راه اندازی سیستم صوتی جهت پخش قرآن در روز پنج شنبه و مناسبتها  - انجام مکاتبات عدیده جهت اعلام اتمام زمین گورستان جهت خرید یا تهیه زمین برای گورستان   لذا با توجه به چنین مشکلاتی و همچنین خدمات  رسانی شهرداری زابل به توابع اطراف می طلبد تا پیگیری مجدانه ای  به جهت سازمان آرامستان و دیگر سازمانهای مربوطه داشته باشیم .


 
گزارش عملکرد شهرداری قسمت هشتم
ساعت ۱:۱٥ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٤/٦/٦ : توسط : دکترغلامعلی خمر

 بحث پیگیری حقوقی وتیم حقوقی جهت کاهش بدهکاری شهرداری:

شهرداری  زابل با بدهی 30 میلیارد تومانی که به صورت ارث المیراث به شهردار وقت رسیده از اولین اقدامات انجام شده جلوگیری از روند بدهکاری به جهت کاهش این شیب می باشد از بدهکاریهای شخصی و دولتی شهرداری زابل میتوان: 

موضوع پرونده صدر حسینی :

 حسب دستور استاندار وقت تحت نظارت فرمانداری زابل نسبت به بازگشایی کمربندی اطراف شهر و همچنین راههای دسترسی به کمربندی اقدام گردیده است ، از آنجائیکه شهرداری زابل مانند دیگر ادارات شهرستان زابل در خصوص ممیزی اراضی و کارشناسی قیمت زمین با فرمانداری همکاری داشته که درهمین راستا نامبرده باارائه مدارک از طریق شعبه دوم حقوقی زابل برعلیه شهرداری طرح دعوی نموده علیرغم دفاعیات و ارائه مدارک مثبته، از سوی شهرداری به دادگاه منجر به صدور رای بر محکومیت شهرداری زابل گردیده که از تاریخ 1/6/92 لغایت 31/6/93 مشارالیه حسب دستور قاضی شعبه دوم بالغ بر 500میلیون تومان از حسابهای شهرداری برداشت  و حسابهای شهرداری کمافی السابق  مسدود میباشد و از طرفی شهرداری زابل طی درخواستی اقدام به طرح دعوی به خواسته اعاده دادرسی و الزام فرمانداری زابل به انجام تعهدات از طریق شعبه دوم اقدام نموده است که درحال رسیدگی  و صدور رای میباشد .

تلاشهای زیادی جهت جلوگیری از برداشت غیرمنطقی پولهای شهرداری انجام دادیم ولی ایشان تا 90 روز حساب شهرداری را مسدود  و مبالغی را  که  در بانک بود برمیداشت.

شهرداریها با یک روز مسدود شدن حسابها فلج می شوند ولی شهرداری زابل با اینکه 90 روز تمامی حسابهایشان حتی حساب آتش نشانی مسدود بود اجازه نداد حتی لحظه ای خدمات شهری متوقف و یا حتی کند شود. این در نوع خود یک رکورد است . در طی این مدت شهر تنها با درآمدهای آرامستانها اداره می شد.برای دفاع از مظلومیت شهرداری از همه کمک خواستیم؛ استاندار، فرماندار ویژه ؛ دادگاه و... اما هیهات که نمی توانستند   یا  ....

آقای صیادی از کارمندان شهرداری که برای درمان بیماری همسرش دچار مشکل مالی شده بود  یک روز غمگین و ناراحت به دفترم آمد و گفت : آقای صدر در بانک ملی شعبه شهرداری بود علاوه بر برداشت 200 میلیون پول به مسئول باجه گفته 20 میلیون دستی میخوام بعد از دریافت ، داشت پولها را بین کارمندان بانک که 4-5 نفری بیشتر نبودند تقسیم میکرد حتی آبدارچی آمد و سهمش را خواست و به او هم مبلغی را داد غبه هرکدام از کارمندان بانک 4-5 میلیون رسید؛ اشک در چشمانش جمع شده بود و با  بغض میگفت نگذاریدآقای پول ما را ببرد والله پول کارگر خوردن ندارد.

آقای صدر چند بار به دفترم آمد هر چه تلاش کردم تا متقاعدش کنم که از این دست بردارد نشد.  وقتی سماجت و مقاومت من را در برابرش دید در جلسه شورا در حضور  مدیران عالی رتبه سیستان و اعضای شورا بیان میکند که شما این شهردار را بردارید من به شما   دو میلیارد  می دهم.

به قول یکی از دوستانم که می گفت تو اگر اهل تعامل ( منظور معامله گر) بودی  سهمت را میگرفتی و حالا حالاها شهردار بودی .

به نظر من طول مدیریت مهم نیست عرض مدیریت مهم است . دو  روز مدیر باش ولی مرد باش  بهتر از آنست که بیست سال مدیریت کنی و لی بی خیال و خنثی  باشی.

2-موضوع پرونده آقای کوچکزهی: 

در سنوات گذشته شهرداری زابل طبق توافقنامه شماره 47912-16/11/87 محل پارک الغدیر را به مدت 20 سال با اجاره ماهیانه 400هزار تومان با تنفس 6 ماه پس از بهره برداری با مستاجر آقای اسماعیل کوچکزهی منعقد نموده که در همین راستا آقای کوچکزهی  تقاضای واگذاری قسمت اداری شهرداری ناحیه یک رااز شهرداری داشته ودر نتیجه از طریق دادگاه شعبه دوم حقوقی طی دادخواستی به خواسته تحویل قسمت اداری شهرداری ناحیه یک اقدام که منجر به صدور رای برای کل پارک گردیده که شهرداری به رای بدوی اعتراض که دادگاه تجدید نظر رای بدوی را قطعی و استوار تائید نموده است

شهرداری زابل با توجه به اجرائیه مبنی بر تحویل کل پارک در پاسخ به اجرائیه اجرای احکام اعلام نموده که شهرداری زابل قسمت باقیمانده را به شرکت تعاونی مصرف کارکنان شهرداری واگذار نموده و تحویل مکان مورد نظر برای شهرداری مقدور نمیباشد که پرونده در شعبه دوم مفتوح می باشد

 موضوع پرونده آقای آرش:

با توجه به رای بدوی و تجدید نظراز طرف خواهان به خواسته انجام تعهدات در خصوص توافقنامه فی مابین از تاریخ 1/9/92 لغایت 31/6/93 این شهرداری طبق صورتجلسه مورخه 17/12/92 اقدام به انجام تعهدات در قبال واگذاری زمین به آقای صفدر آرش نموده است که شهرداری زابل کلیه اراضی رااز طریق وکالتنامه محضری به مشارالیه واگذار و انتقال قطعی داده است و همچنین در خصوص صدور مجوز رایگان طبق توافقنامه این شهرداری آمادگی خودرا نسبت به صدور مجوزات اعلام داشته .

-در خصوص پرونده آقای مهرعلی غزنیانی:

-   با توجه به اینکه قرارداد فی مابین طرفین متعهد گردیدند نسبت به واگذاری باقیمانده زمین از محل قراردادها اقدام شود . دادگاه شعبه دوم اقدام به انتقال سند بنام آقای غزنیانی از اراضی و املاک متعلق به شهرداری نموده که دراجرای رای دادگاه این شهرداری نسبت به صدور مجوزات در خصوص پروانه ساختمان اعم از تجاری و مسکونی اقدام نموده است . 


 
گزارش عملکرد شهرداری قسمت هفتم
ساعت ۱:۱۳ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٤/٦/٦ : توسط : دکترغلامعلی خمر

 ارائه طرح پارک کمربندی جهت مقابله با ریزگردها به نام کمربند سبز شمالی

امروزه در اغلب شهرهای بزرگ و کوچک به لحاظ اینکه بخواهند سرانه فضای سبز  را بالا برده و کیفیت و شرایط زیست محیطی را بالا ببرند اقدام به ایجاد کمربند فضای سبز می نمایند بطوریکه ایجاد کمربند فضای سبز برای شهر زابل که هم از کمبود سرانه فضای سبز و هم ورود ریزگردها بر اثر وزش طوفان به داخل شهر رنج می برند و شاخص های زیست محیطی را کاهش داده اند ضروری به نظر میرسند که البته در این زمینه کار خاصی صورت نگرفته و تنها بحث ایجاد کمربند فضای سبز شهر زابل در مطالعات طرح جهت آبیاری فضای سبز مطرح شده است ولی به لحاظ بهبود شرایط زیست محیطی و بهبود منظر شهری ایجاد و توسعه فضای سبز و بخصوص کمربند سبز برای شهر زابل ضروری به نظر می رسد  که شهرداری زابل در صدد ایجاد این برنامه  بود . 

علیرغم اینکه پیش نویس طرح را در سفر خانم دکتر ابتکار ارائه کردم و با استقبال خوب ایشان روبرو گردید و به آقای دکتر کیخا دستور پیگیری کار را دادند ولی آقای دکتر بعد از بازدید به نامه ها ، پیامک ها و حتی تلفنهای ما هیچ جوابی ندادند. خیلی ها را واسطه قرار دادیم و لی هیهات از یک جواب کوتاه.

شاید برای ایشان احداث پارک کمربندی آنهم توسط دکتر خمر توجیه علمی ، اقتصادی و یا ... نداشته است.

 پارک باز پروری:

حضرت امام  خمینی ( ره ) : نجات معتاد نجات فرد نیست بلکه  نجات اسلام است

سیستان منطقه وسیعی از شرق فلات ایران و در تمام تاریخ از اهمیت تاریخی ، سیاسی ، استراتژیکی وفرهنگی ویژه ای برخوردار است

سیستان از جهت اراضی و مزارع سر آمد عنوان پر افتخار انبار غله ایران می درخشید مردان و زنان سلحشور این منطقه از دیرباز به عنوان سنگربان و نگهبان مرزهای  شرقی و جنوب شرقی ایران هستند که از دهه های اخیر و به دنبال خشک سالی و بی آبی رودخانه هیرمند و دریاچه هامون دیگر آن صلابت و رونق اقتصادی نیست و باعث بیکاری مردم منطقه سیستان شده و به دنبال احداث جاده ترانزیت به افغانستان ورود قاچاق منطقه سیستان به عنوان اولین خاکریز ورودی مواد مخدر به داخل آن به عنوان اولین متضرر مواد می باشد و یکی از مهمترین ضروریات برای جلوگیری از بی خانمان شدن خانواده ها و اعتیاد به مواد مخدر به عنوان جدی ترین مسئله اجتماعی از لحاظ روانشناسی حقوقی اقتصادی و سیاسی و جلوگیری از آسیبهای اجتماعی بیشتر شهرداری زابل به احداث پارکی گرفته تحت عنوان پارک باز پروری که حالت ایجاد شده در آن به صورت ( ( NI گرفتم در آن حالت خود در حالی وجود دارد مشخص  خود به این حالت می رسد  شده با این مشکل مبارزه کند.

پارک احداث شده  به مساحت 8/7600 متر مربع با بودجه ای کامل طرح طرح بالغ بر 120 میلیارد ریال برآورد شده ( که برای فاز اول زیرسازی و ایجاد فنداسیون مبلغ 10 میلیارد ریال مورد نیاز است )  در محل خیابان امام خمینی شمالی این شهر اقدام نماید.

احیاء گلخانه ها :

گلخانه ها امروزه نقش عمده در تولیدات گیاهی دارند زیرا با تولید محصول گلخانه عملا" راندمان تولید بالا رفته و مصرف آب به حداقل خود می رسد ضمن اینکه تولید و نگهداری محصولات خارج از فصل را ممکن می سازد بطوریکه از گلخانه برای تولید گلهای فصلی در زمستان و تابستان با فراهم نمودن شرایط زیست محیطی استفاده نمود و چون سطح کشت گلخانه نگهداری و مراقبت از محصول مورد نظر راحت تر و با هزینه کمتری صورت گرفته وتنشهای محیطی کمتر بر روی محصول اثر می گذارند و راندمان آبیاری نیز بالا رفته و با مصرف کمترین آب بیشترین محصول را می توان تولید نمود و با تولید محصولات خارج فصل (گل فصلی) و کشت آنها در فضای سبز باعث نشاط روحی و روانی شهروندان بخصوص کودکان می شود.

 


 
گزارش عملکرد شهرداری قسمت ششم
ساعت ۱:۱٢ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٤/٦/٦ : توسط : دکترغلامعلی خمر

 کمک از شهرداری کلانشهر ها: 

یکی از راهکارهای تقویت و دیپلماسی شهری خواهر خواندگی شهرهاست که زمینه برای افزایش ارتباطات میان فرهنگها و ارتقاء تعاملات انسانی میان ساکنان شهرها فرآهم می  آورد 

خواهر خواندگی قراردادی است بین مسئولان اجرایی در شهر که برای ایجاد همبستگی و ایجاد بیشتر انسانی و فرهنگی بسته می شود.

خواهر خواندگی پیمان همکاری بلتد دستاورد سعی دو شهر است مه بین شهرداران کلانشهرها برای ایجاد همبستگی و اتخاذ بیشتر است.

  هدف از این قرارداد پیوند بین شهروندان شهری است که دارای منافع مشترک هستند. دو شهری که با هم قرارداد امضاء می کنند باید از لحاظ وجودات تاریخی ،فرهنگی به نمادهای مشترک ...  وجهه مشترک  داشته باشند و بتوانند با استفاده از تجربیات یکدیگر از تمام وجوهات و مسائل برخوردار شوند.

از جمله فعالیتهایی که شهرهای دوست و خواهر خوانده در آنها مشترک دارند می تواند به تبادل دانش واطلاعات و تجارت گسترش سرمایه گذاری و صنعت گردشگری در شهرها ، اجرای پروژه های مشترک در امر توسعه شهری و ارتقاء سطح زندگی همکاری در زمینه افزایش تفاهم و انسجام و گسترش صلح جهانی و گسترش توانایی و مدیریتی می باشد.

بدین ترتیب با اقدامات فوق زمینه خواهر خواندگی شهری با شهر ی دیگر که اکثریت وجه تشابه برای تمام لحاظات را می طلبد اما شهرداری زابل نیز تلاش کرد تا با تعامل و ایجاد خواهر خواندگی با گلانشهری مثل مشهد ، کرمان ، زاهدان  از لحاظ وجه تشابهات زیادی چون وذهب ، فرهنگ ، اعتقاد  تمایزی نسبت ولی لحاظ کمبود امکانات ، دانش رنج می برد  باشد که عهد و پیمان و ایجاد خواهر خواندگی باعث ایجاد پیشرفت و ترقی برای شهرداری زابل باشد. 

شهرداری زابل نیز تلاش کرد تا با ایجاد ارتباط و بستن عهد وپیمان به جهت خواهر خواندگی باعث ایجاد پیشرفت در سیستان باشیم و بتوانیم با این عهد  تعامل با کلانشهری چون مشهد  از تمام زمینه های علمی ، فرهنگی  فکری اقتصادی و...  فضای سبز استفاده کنیم و راهگشای مشکلات شهری خودمان باشیم. البته به عنوان خواهر خواندگی  بعدا ایراداتی وارد بود ولی بدلیل بار روانی مثبت بر مردم  از آن استفاده کردیم ولی مفاد قراردادی که برای همکاری با شهرداری مشهد بسته  شد تمامی شاخصها و تعهدات خواهر خواندگی لحاظ شده بود.شهردار مشهد جناب آقای صولت مرتضوی قول مساعدت همه جانبه حتی بیش از  تعهدات خواهر خواندگی را دادند .

در اولین گام برای راستی آزمایی این همکاری چندین تندیس  از  شهرداری مشهد درخواست و پس از موافقیت به زابل منتقل گردید. حتی در یک مورد ما توانستیم یکی از تندیس های نصب  شده در یکی از میادین شهر مشهد را با جرثقیل کنده و با کامیون به زابل بیاوریم.

از تندیس یا فاطمه (س) فقط دو عدد موجود بود که یکی به ورودی کربلای معلی اختصاص و بارگیری شده بود و دیگری را با اصرار اینجانب به زابل منتقل و در حال حاضر هم در بلوار اطلاعات توسط شهرداری نصب شده است.

جا دارد که از آقای میرنیا( راننده شهردار ) که بیش از یک شبانه روز در بارگیری  و آماده سازی این تندیس مقدس وقت گذاشتند و بدلیل اهمیت مسئله  لحظه ای کار را رها نکردند تشکر ویژه داشته باشم.

     قطعه زمینی به مساحت 500 متر به انتخاب خودم در پارک سیدی مشهد انتخاب و برای شهرداری زابل جهت ساخت زائرسرا و حسینیه اختصاص یافت . شهردار مشهد ارائه پروانه ساخت رایگان و کمک در ساخت آن را تقیل کردند. در جلسه ای که با کارکنان شهرداری مطرح کردم که آرزو دارم این حسینیه را بسازم تا قشر بسیار زخمتکش و کم توقع شهرداری به صورت رایگان به زیارت آقا مشرف شود   و از برکات امام رئوف همه مان بهره مند شویم. همانجا گفتم نذر کردم اگر این زائر سرا درست شود حتی برای یک شب در آن اقامت نکنم و نامی هم از من برده نشود؛  الان که می بینم به بوته فراموشی سپرده شده و برای هیچکس اهمیتی  ندارد، ناچار به بیان آن شدم.

در افق آینده نیز قصد داشتیم که با کلانشهرهایی چون اصفهان ، شیراز ، تبریز به منظور بالا بردن این توانایی روابط اجتماعی ، شهرسازی عمرانی ، فضای سبز داشته باشیم.

احیاء حداقل فضای سبز موجود شهری و سیستم آبیاری:

با توجه به موقعیت جغرافیایی زابل و در کمربند خشک و بیابانی استراتژی بد آب و هوایی و ورزیدن بادهای 120 روزه سیستان و بالا بودن دمای بالای 45 درجه خود عوالی به جهت از بین بردن فضای سبز بوده  با توجه به گستردگی جمعیت شهر زابل در منطقه سیستان و به لحاظ نداشتن فضای سبز و کمبود سرانه فضای سبز و چون فضای سبز موجود در بلوارها و پارکها به طور یکنواخت در سطح شهر توزیع نشده است لذا با توجه به کمبود نقاط پر تردد شهر از هیچ گونه فضای سبزی بهرمند نبود.

شهرداری زابل (فضای سبز)تلاشهای زیادی به جهت احیاء فضای سبز شهری نمود تا بتواند با همه مشکلات و کمبود بذر و نهالی که داشت تلاش به جهت توسعه فضای سبز انجام دهد.

از کوچکترین فضاها برای توسعه فضای سبز  و کاستن از محیط مصنوع استفاده میکردیم.

 

از عمده مشکلات دیگر کمبود زمین در نقاط مختلف شهر می باشد و این امر در ایجاد فضای سبز با مشکل مواجه کرده و عمده مشکل در زمین ایجاد و توسعه فضای سبز شهری کمبود اعتبارات می باشد.ارائه طرحی ملی که هم به حذف معضلات زیست محیطی کمک کند هم سرانه  سبزشهری را افزایش دهد موردنیاز بود که در همین راستا طرح پارک کمربندی در سفر خانم دکتر ابتکار ارائه شد.


 
گزارش عملکرد شهرداری قسمت پنجم
ساعت ۱:٠٩ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٤/٦/٦ : توسط : دکترغلامعلی خمر

کارگاه نرده های بتنی

با توجه به کمی منابع مالی ؛ امکان گرفتن پیمانکار برای زیباسازی شهر وجود نداشت و بنابر پیشنهاد اینجانب با عنایت به نیروی انسانی زیادی که به طور غیر عادی جذب شهرداری شده بودند کارگاهی به عنوان کارگاه طراحی و ساخت نرده های بتنی هم در واحد کارگاهی شهرداری راه اندازی شد. این کارگاه به لحاظ صرفه جویی و هم ایجاد کار برای نیروهای مازاد بسیار مفید بود . یکی از مکانهایی که مورد بازدید همه روزه اینجانب قرار میگرفت همین کارگاه بود.آموزش نیروی انسانی توسط مشاور  زیباسازی تحولی اساسی و ساختاری در شهرداری پدیدآورد.

این کارگاه ضمن خود کفایی شهرداری در تولید انواع واقسام نرده های بتنی و آلاچیق با طرح چوب و سایر طرح ها  نقش مهمی در زیبا سازی پارکها و میادین و بلوارهای سطح شهر دارد و تاثیر بسزایی در کاهش هزینه های عمرانی وغیره دارد.

این طرح ها در اشکال مختلف مانند  گل لاله ، توتن ( قایق محلی سیستان ) ...

شایان ذکر است که این امر در سنوات گذشته  توسط پیمانکاران انجام می شده و هرآلاچیق در زمان قبل توسط پیمانکاران با هزینه ای بالغ بر 5 میلیون تومان ساخته می شده اما در حال حاضر توسط خود پرسنل این کار با مبلغ اندک 500 هزار تومان ساخته وتولید میشود   این درحالی است که شهرداری میتواند علاوه بر استفاده از این ابزار در سطح شهر به شهرداری های مجاور و حتی داخل استان نیز فروخته شود که خود می تواند  یک منبع درآمدی بر این شهردار ی باشد.

 ضمنا از این نرده ها به طول 3 کیلومتر  در بلوار میرحسینی اجرا شد  که اگر این کار توسط پیمان کاران انجام می شد شهرداری هزینه های بسیار زیادی را متحمل می شد این درحالی است که با مبلغ بسیار اندکی  و در زمان بسیار کوتاه اجرا  شد.  اگر وضعیت مالی شهرداری خوب بود و در تامین حداقلهای مصالح مورد نیاز دچار اخلال و کمبود نمی شدیم؛ چهره شهر در بازه زمانی کوتاه تغییرات شگرفی می کرد. 

 

 تاسیس واحد زیباسازی شهرداری هم از دیگر واحدهای دوران تصدی گری اینجانب بود. نمای شهری زابل متاسفانه از بدترین چشم اندازهای شهری در ایران است که بدلیل عدم توجیه اقتصادی در بخش مسکن شهر زابل از اهمیت پایینی برخوردار بوده و کمترین توجهی به آن شنده است. با تشکیل تیمی اعم از رنگ آمیز و هنرمند در داخل شهرداری و دانشگاه ؛ اقداماتی در رنگ امیزی دیوارها و میادین شهری شروع که با توجه به استقبال مردم به کار سرعت بخشیده شد. از آنجایی که بیشترین هزینه در رنگ آمیزی متوجه نیروی انسانی ماهر است بنابر این برای شهرداری هزینه چندانی نداشت مزید بر آن هم حمایت سازمانها و دوایر دولتی نیز در این راستا کمک نمود تا شهرداری هزینه ای بسیار ناچیز آنهم فقط  برای خرید مقداری رنگ بپردازد.همکاری سازمانها و ادارات شهر زابل قابل تحسین بود ؛ جهاد کشاورزی ، سپاه پاسداران ، شرکت نفت و حتی آموزش و پرورش  و... هزینه تمامی رنگهای سطح شهر را پرداختند.

بی برنامه بودن و پراکنده کارکردن شهرداریها معضلی است که اکثر شهرداران ایران با آن دست به گریبان اند. شهرهای موفق در دنیا شهرهایی اند که برای سالهای آینده و بعیدشان برنامه دارند وهدفمند حرکت میکنند. تصمیم گرفتیم برنامه ای را برای سالهای آتی شهرداری بنویسیم.

نگارش و تالیف سندهای چشم انداز اصولا هزینه های چند صد میلیونی برای شهرداری ایجاد میکند . از آنجایی که از تیم دانشجویی و کارشناسی ارشد بهره می بردم جهت تنظیم و   تدوین اولین سند چشم انداز استان سیستان و بلوچستان اقدام  کنم و موفق شدم در مورخه 18/3/93 اولین سند چشم انداز شهرداری زابل در افق 1404 با رویکرد مشارکت محوری مردمی جهت کارشناسی و تایید و تصویب نهایی در جلسه رسمی تقدیم شورای محترم شهر کنم که لازم  بذکر می باشد که تهیه و تدوین سند مزکور با همت و تلاش بی وقفه اساتید ، مدیران ومشاوران و استفاده از نظرات شهروندان در جلسات متعدد در سطح شهر به مدت 6 ماه صورت پذیرفته و نه تنها اولین سند در سطح استان می باشد بلکه با توجه به  تاکید خاص بر جایگاه مشارکت مردمی و علمی دانشگاه از سندهای منحصر بفرد ایران  می باشد

از اهداف سند چشم انداز

برنامه محور بودن و   تقسیم افق طرح بر اساس برنامه های مدون

  • برنامه کوتاه مدت  یا تثبیت محور         1394-1393        دو ساله
  • برنامه میان مدت یا  برنامه محور           تا 1395 چهارساله
  • برنامه بلند مدت یا بالنده محور تا 1404 پنج ساله

مزیت سند زابل نسبت به سایر سندهای چشم انداز

-مشارکت علمی ومردمی

  • کارگروه علمی ( دانشگاه ، نخبگان )
  • انتخابی و ارزیابی مردم از طریق پرسش نامه و مصاحبه

انعطاف پذیری و بازنگری سالانه با همکاری شهرداری و شوراء

واقع نگر بودن

کمک گرفتن از کلانشهرها

احیا  و راه اندازی عملیاتی سازمان پسماند : 

منطقه سیستان با توجه به گستردگی منطقه ای در سطح خودش میتواند یکی از سازمانهای گسترده در جهت دفع زباله شهری ،صنعتی ، و بهداشتی منطقه و تولید کمپوست به جهت استفاده در سطح خاک فقیر منطقه باشد که سازمان پسماند سیستان با اهداف بلند خود     می تواند راهگشای یکی از مشکلات منطقه باشد.

اولین گام و بزرگترین گام ایجاد و احداث  سایت پسماند بود .

متاسفانه سازمان پسماند بدلایلی از جمله  کمبود بودجه؛ امکانات و نیروی انسانی متخصص در رکود به سر می برد و نیاز به تزریق نیرو و امکانات بود که از فشارهای کاری بر مدیر عامل کاسته شود. در این راستا  اعزام چند نیروی کارشناس و کارشناس ارشد  به صورت موقت جهت کمک فکری به این سازمان بود خانم میرشکار (کارشناس ارشد)  آقایان آزادیخواه؛ نوری از آن جمله بودند.

این سایت اولین تعامل منطقه ای است  که باعث شده که بتوانیم  اشتغال زایی در آینده منطقه ایجاد کنیم   و بتوانیم با برنامه ریزی دقیق و ایجاد بستر های فرهنگی و اجتماعی مناسب در جهت بهبود شهری از طریق آموز


 
گزارش عملکرد شهرداری قسمت چهارم
ساعت ۱:٠۸ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٤/٦/٦ : توسط : دکترغلامعلی خمر

این کارگاه در زمینی به مساحت 2000 متر مربع راه اندازی گردیده است که راه اندازی این کارخانه ضمن خودکفایی شهرداری توانایی تولید روزانه حداکثر 20000 عدد جدول و تعداد 6000تا 8000 عدد پازل با توجه به ابعاد آن را دارد با راه اندازی کارخانه فوق گام مهمی در بالا گرفتن عمر مفید جداول و کیفیت پروژه های عمرانی صورت گرفته و همچنین احداث این کارخانه نقش مهمی در ایجاد منابع درآمدی پایدار برای شهرداری می باشد.

ضمنا یاد آور می شود این کارخانه طی سه مرحله باید توسط خود شرکت سازنده راه اندازی می شد   1.  سیستم برق   2.  سیستم پرس    3. سیستم مانیتورینگ     که راه اندازی این سه مرحله احتیاج به پروسه زمانی طولانی داشت که  هزینه های زیادی را برای شهرداری به دنبال داشت که باتوجه به آگاهی و دانش و زیرکی  که مسئول عمران و کارشناسان این واحد  داشتند  طی یک مرحله راه اندازی صورت گرفت .

جهت خروجی سیستم این کارخانه نیاز به یک دستگاه لیفتراک جهت حمل پازل و جداول تولید شده از پای دستگاه به قسمت خشک کن می باشد  که هم اکنون این کار با یک دستگاه مینی لودر انجام میگیرد  و جهت سیستم خشک کن یا همان گرم خانه نیاز به احداث یک سوله میباشد که درحال حاضر به جای ساخت آن و نداشتن توان مالی ،  شهرداری مجبور  به احداث یک گلخانه به جای گرم خانه شده  است که برای خرید یک دستگاه لیفتراک و ساخت گرم خانه نیاز به مبلغ 4 میلیارد ریال می باشد که باتوجه به نداشت مالی شهرداری این کار  غیر ممکن بود.  


 
گزارش عملکرد شهرداری قسمت سوم
ساعت ۱:٠٦ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٤/٦/٦ : توسط : دکترغلامعلی خمر

حرکات و فعالیتهای شهرداری با روح  جهادی و بسیجی وار شکل گرفت.اکثر میدانها را طی یک شب و با بسیج نیروها جدول گذاری و اصلاح کردیم . نگذاشتیم فعالیتهای عمرانی با طولانی شدن لذت عملیات را کمرنگ کنند. تغییرات را مردم دیده اند و شهادت میدهند.

 -کارگاه ساخت قطعات بتنی که بیش از سه سال از عمر نصب دستگاهها و تجهیزاتش میگذشت؛ متروک و بلا استفاده مانده بود   و  با توجه به اینکه پیمانکارانی می بایست از کشور طرف قرارداد یعنی ترکیه به زابل بیایند و در صورت آماده شدن امکانات و زمینه ها ؛طی چند مرحله و حداقل دو سال قابل را ه اندازی بود. سه چالش پیش رو بود. الف- از بین بسیاری از قطعات مثل سنسورهای دستگاه؛ کابلهای برق و تاسیسات که به سرقت رفته بود  و .... ب- آماده سازی دیوارهای بتنی و مقاوم جهت دپوی مصالح    ج– خرید لیفتراک ؛ پالت و  ساختن گرمخانه ای با شرایط استاندارد تا جداول بتنی در آن مقاوم و آماده شوند که هزینه چند صد میلیونی داشت- واز همه مهمتر رایزنی و ارتباط با پیمانکار جهت  سفر به زابل و اعتماد سازی که مقدمات کار مهیا گردیده است.شاید یک معجزه نیاز بود تا این کارگاه راه اندازی شود. با توجه به اهمیت تولید قطعات بتنی که یک برای همیشه ؛ ما   را از تعویض سالیانه جداول شهری بی نیاز می کرد از طرفی با فروش این جداول که مقبولیت خوبی هم در بین شهرهای مجاور داشت می توانستیم به درآمدی پایدار در شهرداری برسیم. تجربه نشان داده بود که نظام مقدس جمهوری اسلامی نگاه و کمکهای سخاوتمندانه ای به سیستان داشته اما مدیران محلی نتوانسته اند سرمایه گذاری خوبی در ایجاد درآمد پایدار منطقه ای ایجاد کنند و فقط به منافع کوتاه مدت و گاها قومی و قبیله ای خویش اندیشیده اند. این می توانست یک دستاورد بزرگ برای ما باشد. در این بین  نقش آقای مهندس پودینه مدیر کارکشته  عمران شهرداری فوق العاده بود. بالاخره با تلاش شبانه روزی و پیگیریهای مستمر   در کمتر از 3 ماه موفق به راه اندازی کارگاه قطعات بتنی(25/12/1392) شدیم .


 
گزارش عملکرد شهرداری قسمت دوم
ساعت ۱:٠٤ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٤/٦/٦ : توسط : دکترغلامعلی خمر

-ارتباط مستقیم با مردم از طریق ملاقات های مردی ؛ مذهبی ؛ ورزشی  و ... در دفتر کار . حضور در مساجد و برگزاری جلسات مردمی که با استقبال خوبی هم برخوردار بود. در حال حاضر هم وقتی در مسجدی حاضر می شوم  حمایت گرم و صمیمی مردم را شاهدم.

 از حضور در جمع مردم هرگز نهراسیدم چون چیزی برای پنهان کردن نداشتم و اجازه نمیدادم اطرافیانم از موقعیت من یا خودشان سوء استفاده کنند.

                            

-  حمایت لفظی و عملی از نیروهای خدوم شهرداری مخصوصا طبقه پرکار و کم مدعا ی رفتگران. برای احقاق حقوق عقب افتاده آنان از هیچ تلاشی مضایقه نکردم. در تمام این مدت حداقل 80 در صد از درآمدهای شهرداری را به پرداخت حقوق معوقه کارکنان اختصاص دادم. به درد دلهایشان گوش میکردم و سعی میکردم منطقی متقاعدشان کنم.

 در جلسه ای که برای بررسی مشکلاتشان در سالن مسجد شهرداری گذاشتیم با پوشیدن لباس رفتگری به میانشان رفتم و  آماده شنیدن سخنان و اعتراضاتشان شدم. باور کردنی نبود ولی همه سکو ت کردند و فردی به نمایندگی از اینکه لباسشان را مقدس دانسته و آن را پوشیده بودم تشکر کردند و گفتند ما مطمئنیم با بودن شما حق ما پایمال نمی شود و ما حتی اگر حقوقی نگیریم ولی با جان و دل برای شهر کار میکنیم.

-عدم جذب نیرو و عدم پذیرش توصیه و سفارش صاحبان قدرت  و تاکید بر رعایت تشریفات قانونی و اداری جهت استخدام نیرو.

با توجه با اینکه اینجانب چند سالی را به عنوان مشاور در شهرداری مشهد همکاری داشتم به موارد قانونی  به طور عملی آشنا و  متعهد به انجام قانونی آنها بوده ام .

افراد زیادی سعی داشتند با سوء استفاده از شغل و یا جایگاه نظارتی خود نیروهایی را بر شهرداری تحمیل کنند ولی از آنجایی که خود را شهردار 150 هزار نفر میدانستم نه تعداد قلیلی مدیر و صاحب منصب ؛ در مقابل این خواسته نامشروع مقاومت کردم و زیر بار نرفتم .

متاسفانه در مدیریتهای منطقه ای مخصوصا جهان سوم باید برای بقاءقدرت   تعامل یا ترجمه تحت الفظی معامله گر باشی.

 به زیر دست و رفتگر ظلم و بی عدالتی روا داری و هوای بالادستها را داشته باشی   که این مهم با روحیه من و تاکیدات دین مبین اسلام که می فرماید:کونوا لظالم خصما  و للمظلوم عونا (بر ظلم بتازید  و از مظلوم دفاع کنید) در تضاد ومنافات داشت ؛البته ادای وظیفه و اجرای دستورات اسلام هزینه هایی دارد که من با  عرضه خود و همه اعتبارات علمی  ام به عنوان خدمتگذار مردم دارلولایه سیستان هزینه  های  آن را پرداختم.

بحث دیگری که  برای هر مدیری می تواند مشکلاتی را پدید آورد عدم استفاده از تمامی بضاعت نیروی انسانی است . همانطور که مستحضرید تعداد زیادی از کارکنان شهرداری دارای شرایط مناسب برای سپردن پستهای مدیریتی نیستند ( بیش از پانصد نفر بیمه پرداز و روز مزدند ) تعدادی هم به دلایلی ممنوعیت به کارگیری در پستهای مدیریتی اند.

بعضی از مدیران هم آنچنان در شهرداری، شورا  و در بین مدیران بالا نفوذ کرده اند که خودسرانه دست به تخریب مدیران شهرداری میزنند.

  با اینکه در دوران تصدی گری اینجانب اتفاقات بی سابقه طبیعی  و حتی قضایی برای شهرداری پیش آمد اما نگذاشتیم وقفه ای  در ارائه خدمات شهر رخ دهد.

 باران رحمت الهی و بارش برف بی سابقه(طی سی سال قبل) با عنایت به کمبود شدید امکانات و عدم تخصیصهای مالی می توانست  فاجعه انسانی در شهر زابل رقم بزند ولی همه شهروندان شاهدند که ما و تمامی کارکنان خدوم شهرداری هم قسم شدیم با   این شعار که نگذاریم بارش رحمت الهی کام مردم را تلخ کند ؛ با تلاش شبانه روزی حلاوت و  شیرینی برف بی سابقه را ماندگار کردیم. شیفت بندی شبانه روزی کارگرانی که حقوق معوقه چند ماهه داشتند تنها با لطف و عنایت و توجه باریتعالی میسر گردید.  مسدود شدن طولانی مدت و بی سابقه  حسابهای شهرداری که به بیش از سه ماه و با حکم قاضی مستوفی صورت گرفته بود هرچند باعث کند شدن فعالیتهای عمرانی و تعویق حقوق کارکنان شد ولی در ارائه خدمات شهری خللی وارد نکرد.

برگزاری جلسات متعدد قبل از هر برنامه و یا طرحی  و بررسی نتایج و پیامدهای برنامه و ثبت و ضبط آنها به عنوان گزارش جلسات  به عنوان کارهای معمولی شهرداری شده بود.  نکته مهم برگزاری جلسات ؛ انتخاب  زمان شب برای جلوگیری از تداخل خدمت به مردم بود.

کاستن از تشریفات آنچنانی برای این جلسات بود. نه از پذیرایی میوه و شام شاهانه خبری بود نه از تعارفات معمولی با شهردار و تملق گویی و ...

بسیاری از ارباب رجوعها که تقاضا یا مشکلشان نیاز به بررسی و مشاوره تیمهای مختلف شهرسازی یا حقوقی یا اداری داشت ؛ این بررسیها به شب موکول می شد و با فراق بال به آن می پرداختیم. افتخار دارم پرونده هایی که شاید سالهای زیادی بود که لاینحل بود  در این جلسات به بار نشست و نتیجه داد.  بازدید از تمامی فعالیتهای خدماتی و عمرانی و ...به طور مستمر انجام میشد. مقید بودم هر روز صبح قبل از اینکه در دفتر شهرداری حاضر شوم به گوشه و کنار شهر سر زده و از نزدیک پیشرفت کار را میدیدم و خدا قوتی به کارکنان میدادم. کارگران شهرداری برایشان این بازدید ما عادی شده بود و ارتباط خوبی از لحاظ عاطفی حداقل در من ایجاد شده بود  که گاها علیرغم همه گرفتاریها و جلسات  چند دقیقه ای را در کنارشان میگذراندم.

روزی در پایان وقت اداری به میدان امام رضا(ع)  که در حال بازسازی و آماده سازی برای نصب پرچم بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) بود رفته بودم و با کارگران مشغول صحبت  شدم و پرسیدم چند روز این جدول گذاری تمام می شود. سرکارگر گفت : دو روز دیگر  گفتم : خوب است چون تا چهار روز دیگر مراسم داریم. فردا و پس فردا انشاا... تمام است. که سرکارگر گفت: ولی فردا جمعه است و ما کارگران را آزاد میکنیم تا برای خودشان کار آزاد کنند و پولی بدست آورند شهرداری که پولی ندارد که ... در این هنگام چند کارگر دورمان جمع شدند و گفتند : ما جمعه هم کار میکنیم بخاطر آقای دکتر کار میکنیم نمیگذاریم کارتان لنگ بماند . عرق شرم بر پیشانی ام نشست وقتی معرفت و حس همکاری و گذشت را در آنها دیدم . برکات پرچم امام رئوف ثامن الحجج شامل حال همه عاشقانش شده بود.


 
گزارش عملکرد شهرداری قسمت اول
ساعت ۱٢:٥٩ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٤/٦/٦ : توسط : دکترغلامعلی خمر

(((بسمه تعالی)

جمعه این هفته  (12/ 4/ 94 ) وقتی در نماز جمعه جناب آقای حجت الاسلام کیخا از شهرداران قبلی سیستان خواست گزارشی از عملکرد و اقداماتی که برای  آبادانی و شادابی شهرشان داده اند  ارائه نمایند به فکر افتادم بخشی از تلاش یکساله شهرداری زابل (آذر 92 تا آذر 93) را برای تنویر افکار عمومی طی یک گزارش مصور تقدیم کنم.

البته تهیه گزارشی کتبی که بتواند همه ی حرف های تلمبار شده طی یکسال کار شبانه روزی در شهرداری زابل را منعکس کند به نظر محال می رسد.

اعتراف می کنم علیرغم اینکه اینجانب در دانشگاه تدریس میکنم و بیش از ده کتاب را به رشته تحریر در آوردم  که تعدادی از آنها در دانشگاههای معتبر ایران مثل دانشگاه تهران تدریس می شود ( کاربرد کامپیوتر؛ اصول و مبانی جغرافیای شهری ؛ فرهنگ واژگان کامپیوتر و سیستم اطلاعات جغرافیایی ؛ نقشه و نقشه خوانی و...) بیش از یکصدمقاله معتبر در مجلات علمی بین المللی و آمریکایی  و مجلات علمی پژوهشی داخلی دارم لهذا نگارش در باب ارائه گزارش عملکرد سخت است. لهذا در فرصتی اندک  مطالبی آماده نموده ام  که به قضاوت مردم شریف سیستان میگذارم .

-ورود من به شهرداری علیرغم اصرار بسیاری از دوستان اعم از دانشگاهی و یا آشنا به شرایط خدمت در شهرداری زابل ؛ فقط برای ادای دین به سرزمینی بود که هزینه های رشد مرا پرداخته بود.

-بعد از ابلاغ  حکم و تایید شهرداری  ؛ در دفتر مدیرکل امور شهری  ؛ اینجانب انصراف خود را از دریافت هرگونه وجهی بابت مدیریت ؛ حق ماموریت و  ... اعلام کردم که البته موجب تعجب حتی اعضای شورای  و ریاست محترم آن جناب آقای میر گردید چرا که حتی شورا  را در  اینمورد اطلاعی نداده بودم  البته تصورم این بود که شاید در تصمیم گیری آنها تاثیر بگذارد و بعدا مطرح شود که چون چیزی نمی خواسته رای آورده.

-عدم پارتی بازی – فامیل بازی همچنان که در سخنانم ور جلسات متعدد تکرار کردم کوچکترین تبعیض و تفاوتی بین افراد مختلف مراجعه کننده به شهرداری قائل نبودم و اجازه ندادم علیرغم عرف و سنت غلط حاکم در بعضی ارگانها کوچکترین سوء استفاده ای از امکانات شهرداری شود. وقتی عمویم به رحمت خداوندی رفت  (که بزرگ فامیل بودند و همه از ارادت من نسبت به ایشان خبر داشتند)؛ تا زمانی که نماز میت را میخواندند حتی مسئول آرامستان خبر نداشت  ؛ هیچ امتیاز و رانتی به آنها اختصاص نیافت و تمامی قبوض و هزینه های آرامستان پرداخت شده بود و گفتم به همه نشان دهند تا همه بدانند حرف های من  فقط ادعا نیست بلکه عمیقا بدان اعتقاد و سرلوحه کارم می باشد.این اتفاق در هنگام در گذشت عمه و بعد از مدتی دختر عمه من شکل گرفت و اقوام و نزدیکان ما پذیرفته  بودند  که کوچکترین رانتی به آشنایان و فامیل اختصاص نمی یابد.

-نیروی انسانی بیش از نیاز . در بدو ورودم به شهرداری متوجه استخدام بی رویه و غیر قانونی نیروی انسانی شدم . شهرداری بیش از هزار نفر شاغل داشت که بیش از 600 نفر فاقد مدارک استخدامی یا طی تشریفات اداری بودند. در همان روزهای اولیه کارم اعلام کردم  اجازه ورود و جذب نیرو را در شهرداری نمی دهم و تنها با انتقال ؛ ماموریت و جابه جایی نیرو  و تنها تعدادی محدود  آنهم به صورت موقت به صورت مشاورموافقت می شود.

 آمایش نیروی انسانی سرلوحه کار قرار گرفت . عده ای کارت پایان خدمت نداشتند؛ تعدادی حتی تبعه خارجی (افغانی) بودند  و عده ای هم بازنشست شدند. خوشبختانه این عدم پذیرش توصیه و جذب نیرو مفید واقع شد و موفق  شدیم طی یکسال  آمار نیروی انسانی را از 1000  به 700 نفر تقلیل دادیم

-در طی دوره یکساله خدمت در شهرداری از هیچکدام از امکانات شهرداری استفاده نکردم نه از خانه سازمانی و نه ارائه سریس به همسرم و فرزندانم جهت ایاب وذهاب به مدرسه؛ حتی برای خرید های روزانه سعی میکردم با وسیله نقلیه شخصی  استفاده کنم . بارها همکاران در صف نانوایی اینجانب را دیده اند و خواسته اند فرد دیگری را برای اینکار بفرستم. بارها مسیر خانه تا شهرداری را با پای پیاده  و یا با ماشین شخصی ام رفته ام.

هزینه های تلفن همراهم که از مرز 200 هزارتومان هم میگذشت خودم پرداخت می کردم با عنایت به اینکه بیشتر تماسهای من در رابطه با کار شهرداری بود.

-عدم تعهد مالی برای شهرداری ـ . هرگز سعی نکردم هزینه ای را به شهرداری تحمیل کنم . حتی برای یکبار در شهرداری هزینه ناهار و شامی را تقبل نکردم و در محیط کاری ام هیچ موقع بساط ناهار و شامی برپا نشد.فقط یک بار رییس سازما ن اتوبوسرانی بدلیل میهمانان خارج از شهر و شورا؛ ناهاری را تدارک دید که مورد خطاب و برخورد اینجانب قرار گرفت.

برگزاری شب شعر در شهرداری با کمترین هزینه ها برگزار شد و حتی جایزه های آن را هم از حساب خودم پرداخت کردم .

-کار شبانه روزی   بدون مرخصی  و حضور منظم   برگزاری جلسات در شب. در طول خدمت یکساله ام به مرخصی نرفتم. در گرمای شدید زابل  و در اوج بارشهای برف و بوران و وزش گرد وغبار یا ریزگردهای معروف به طور مستمر در محیط کاری ام بودم و همپای کارکنان خدوم شهرداری در زادگاهم ادای دین می کردم. یادم میاد یک روز که پس از هماهنگیهای لازم با فرماندار و شورا میخواستم برای یک روز به اتفاق خانواده به زاهدان برویم به محض دریافت خبر بروز طوفان در سیستان از میانه راه برگشتم و قبل از ظهر در جلسه ستاد بحران حاضر شدم . آقای فرماندار می تواند گواهی بدهد.

– برگزاری منظم و با برنامه با مدیران ارشد شهرداری- بیان همه برنامه ها و گرفتن راهکار از خود کارکنان و سهیم کردن آنها در طرحهای شهرداری.

همه برنامه ها و برنامه ریزیها در اتاق کنفرانس شهرداری مطرح وپس از بررسیهای کارشناسانه مدیران شهرداری اجرایی میشد.

به اعتراف مدیران بیشترین جلسات و نظرسنجی ها و رای جمعی در دوره اینجانب صورت گرفته بود. 


 
گزارش عملکرد شهرداری
ساعت ۱٢:٥٠ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٤/٦/٦ : توسط : دکترغلامعلی خمر

با عنایت به وجود شبهات و سئوالاتی پیرامون دوره تصدی گری پست شهرداری اینجانب بر آن شدم گزارشی هر چند مختصر و ناقص تهیه و در اختیار عزیزان قرار دهم.

برای سهولت در ارسال و آسانی دسترسی خوانندگان مطالب را در 14 قسمت در وبلاگ میگذارم.

مسلما نظرات ؛ پیشنهادات و انتقادات شما بسیار کارگشا خواهد بود.

حافظ از باد خزان بر چمن دهر مرنج          فکر معقول بفرما گل بیخار کجاست